Informatie:
1978 Swedish Grand Prix Twin Pack
Tijdens de Grand Prix van Zweden van 1978 maakte een van de meest bizarre ideeën uit de geschiedenis van de Formule 1 zijn debuut, en ook zijn enige race. De Brabham BT 46B 'Fan Car' nam een standaard Alfa Romeo Flat 12 aangedreven BT 46 en voegde een grote ventilator toe aan de achterkant van de auto. Deze voerde lucht aan door de waterradiator van de motor, waarna een nog effectievere versie van ground effect, gepionierd door de Lotus 79, werd gebruikt om een gedeeltelijk vacuüm onder de auto te creëren. Dit creëerde een enorme hoeveelheid downforce, waardoor Niki Lauda bij de start van de race kon wegrijden.
De formele auto voor de rest van het seizoen, de Lotus 79, was ook een baanbrekende auto. De skirts langs de zijkant van de carrosserie zorgden voor veel downforce, waardoor de auto naar de baan werd gezogen en de doelpalen voor de andere teams meteen werden verplaatst. De ventilatorauto zorgde bij zijn onthulling voor enorme controverse, waarbij Brabham volhield dat hij bedoeld was om de motor te koelen, niet om downforce te creëren. Terwijl de Brabham's zich niet op pole kwalificeerden (ze deden dat met opzet om controverse te voorkomen), kwam Lauda als tweede achter Andretti aan de start. Bij de start vochten de twee om de leiding, voordat een probleem de Lotus uitschakelde en Lauda naar een overwinning van 34,6 seconden reed.
Na de race werd bevestigd dat de auto legaal was, maar door Brabham verwijderd, zodat eigenaar Bernie Ecclestone een confrontatie met andere teameigenaren kon vermijden. De ontwerper, Gordon Murray, ging verder met het ontwerpen van talrijke race- en kampioenschapswinnaars. De fan car is vandaag de dag een belangrijke nalatenschap van een van de meest innovatieve periodes uit de F1-geschiedenis en vormt een perfect paar met de anders zo dominante Lotus 79.
Specificaties:
Magneet
Eenvoudig verwisselen Pick-Ups
Hoge Detail
1978 Swedish Grand Prix Twin Pack