Mercedes 300SL Spyder Nürburgring 1952

CJ34 CJ34
CJ34 CJ34
Mercedes 300SL Spyder Nürburgring 1952
Art.nr. CJ34

Artikelnummer

CJ34

€ 275,00
€ 225,00
Prijs per stuk
Aantal: 
Bestellen
 
Op verlanglijst

Informatie:

Mercedes 300SL Spyder Nürburgring 1952
Na de ramp van de Tweede Wereldoorlog begon Mercedes te vechten om er weer bovenop te komen, met de vaste doelstelling om weer het grote merk te worden dat het voor het conflict was. In overeenstemming met haar traditie, wat een betere manier dan te winnen in competitie.

In het begin van de jaren 50 was de onrust in de motorsport nog groot. Aan de ene kant was er het pas opgerichte wereldkampioenschap Formule 1, waarvan de reglementaire wijzigingen de situatie niet veel ophelderden, en aan de andere kant waren er de sport- en uithoudingsraces waar de merken streden om de mythische races van dat moment te winnen: 24 uur van Le Mans, Mille Miglia, Carrera Panamericana, Tourist Trophy, enz.

Voor het seizoen 1952 ging het raceteam onder de deskundige leiding van Alfred Neubauer weer aan de slag en ontwikkelde een gesloten coupé, de 300 SL.

Onder zijn onopvallende coupé-uiterlijk bevond zich een complex buizenchassis, waardoor de scharnierende deuren op het dak geopend moesten worden, en een krachtige en betrouwbare motor die hem vrijwel onverslaanbaar maakte in de races waaraan hij deelnam.

Na de onverwachte verdubbeling tijdens de 24 uur van Le Mans werden vier auto's ingeschreven voor de sportwedstrijd die op het circuit van de Nürburgring werd georganiseerd ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan. Om aan deze race te kunnen deelnemen, nam men de drastische beslissing om ze om te bouwen tot Spyder, met als duidelijk doel het frontale oppervlak te verkleinen en de 100 kg gewicht die de operatie opleverde te verminderen.

De race had niet al te veel complicaties voor de Mercedes-rijders in termen van concurrentie (aangezien de grote bedrijven zoals Jaguar, Ferrari of Alfa niet aan het evenement deelnamen), maar diende wel om de snelheid en betrouwbaarheid van de Duitse auto's te demonstreren, waarbij de eerste vier posities werden behaald.

De winnaar was Hermann Lang met het nummer 21 en de blauwe driehoeken van de voorvleugel. Dit is de versie die we voor deze gelegenheid hebben gekozen en die een geweldige metgezel zal zijn voor de andere Mercedessen van Slot Classic.

Specificaties:

Schaal 1:32
RTR
Mercedes 300SL Spyder Nürburgring 1952

Merk
SlotClassic
Leeftijd
SlotClassic